Vraag

Geachte Meneer/mevrouw,We willen in de komende maanden in Den Haag een appartement kopen. En we kijken welke aankoopmakelaar het beste is voor ons. En we hebben een paar vragen.We willen graag weten hoe het gaat qua betaling met de 10% onderhandelingsbonus. Moet het in 1 keer, of kan het ook in een paar of meerdere termijnen? We zouden ook graag willen weten, hoe het proces werkt met jullie om een huis aan te kopen, en wat het verschil is, als je het zelf doet. Ook wat alle kosten zijn die er zijn met het kopen van een appartement. Ons budget is 100.000 en zitten te kijken hoeveel we (niet kijkend naar verhuizing, en inrichting) de kosten zullen zijn met jullie zodat we een beeld hebben hoeveel eigen geld voor de kosten koper we nodig zijn. Ook de resultaat scan, hoe werkt, dat als jullie de prijs niet naar benenden kunnen krijgen, hoe en wanneer, en hoeveel betaal je dan er voor, en wat als we met jullie doorgaan, zit dan de scan in het pakket van jullie?Met vriendelijke groeten,Robin en Katja

Antwoord

Bij deze wat meer informatie over onze werkwijze. Wij starten altijd met onze begeleiding op het moment dat een koper geïnteresseerd is in een woning en deze dus ook al bezichtigd heeft. Wij voeren voor deze woning dan een resultaatscan uit. Dit zijn al de (eerste) onderhandelingen, uitgevoerd door een van onze makelaars. Zodra de bodemprijs is achterhaalt kunt u beslissen of u de woning voor die prijs interessant genoeg vindt om met de aankoop door te gaan. Besluit u de aankoop te annuleren? Dan brengen wij niets in rekening, zijn de kosten voor de onderhandelingen voor ons en hopen wij u bij een volgende woning weer te mogen begroeten (bent u uiteraard niet verplicht). Vindt u de bodemprijs wel interessant? Dan starten we met de tweede fase, waarin we externe en lokale specialisten voor u inschakelen. Lokale specialisten De eerste lokale specialist betreft een bouwkundig ingenieur. Hij zal met u nogmaals de woning bezichtigen en wijst u op alle gebreken, verbouwingsmogelijkheden e.d.. Met dit onderzoek voldoet u als koper aan uw onderzoeksplicht. Blijkt, aan de hand van dit onderzoek, dat de gebreken ernstiger zijn dan gedacht, of dat er meer gebreken zijn dan gedacht? Dan kan dit reden zijn om financiële compensatie te eisen (dat wil zeggen; wederom onderhandelen en de bodemprijs nog verder naar beneden schroeven). Het kan echter ook voorkomen dat u de woning helemaal niet meer aan wilt kopen. In dat laatste geval rekenen wij uitsluitend de kosten die we gemaakt hebben voor de bouwkundige (€ 250,-). U betaalt ook in dat geval nog niets voor de onderhandelingen/service. Na de bouwkundige keuring schakelen wij een erkende (lokale) taxateur voor u in. Deze bekijkt de marktwaarde van de woning en maakt een taxatierapport op. Dit taxatierapport is conform alle normen en kunt u dus ook gebruiken bij het afsluiten van de hypotheek, mocht dit nodig zijn. Hebt u geen taxatierapport nodig? Dan ontvangt u een korting van € 100,- op ons basistarief. Vervolgens kunnen wij voor u notaris offertes vergelijken. Dit doen wij omdat iedere notaris zijn eigen tarief mag bepalen, waardoor het verschil hierin aanzienlijk groot kan zijn Kosten Ons basisbedrag is € 665,- ex btw. Hier zit het taxatierapport, de bouwkundige keuring en begeleidende service bij inbegrepen. Daarnaast hanteren wij een bonus van 10% van het onderhandelingsresultaat. Kan er niets van de prijs af of blijkt het te gaan om een inschrijving/vanaf-prijs dan hanteren wij een vast tarief van € 995,- ex btw incl taxatie en bouwkundige. Onze factuur zal voldaan worden bij de notaris. Ik hoop dat een en ander u nu duidelijker is. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar en kunnen wij u eventueel ook terug bellen als u dat prettig vind.

Datum beantwoord: woensdag 19 juli 2017